RIZIV : Controle van de identiteit van de patiënt

Vanaf 1 oktober 2017 zullen verpleegkundigen die de derdebetalersregeling toepassen bij hun patiënten gevraagd worden om de identiteit van hun patiënt elektronisch te verifiëren (met een elektronische ID-lezer of eID) bij elk patiëntencontact.

 

Hoe moet u de identiteit van uw patiënt verifiëren?

  • Door een geldige Belgische elektronische identiteitskaart, een geldige elektronische vreemdelingenkaart of een geldig elektronisch verblijfsdocument uit te lezen;
  • Door een geldige ISI+ kaart uit te lezen;
  • Met een geldig attest sociaal verzekerde afgeleverd door een ziekenfonds;
  • Als de patiënt over geen van deze documenten beschikt, kunt u de barcode op het kleefbriefje van het ziekenfonds of het identificatienummer van de sociale zekerheid (INSZ-code) gebruiken.

 

Welke gegevens moet u registreren?

  • De aarde van het identiteitsdocument en, indien beschikbaar, het serienummer van de drager;
  • Het type van lezing (chip, barcode, manueel);
  • De reden voor het gebruik van een kleefbriefje (er is geen patiëntencontact vereist in het kader van de verstrekking, de patiënt beschikt niet over een geldig identiteitsdocument);
  • De reden voor de manuele invoering (identiteitskaart zonder chip, chip werkt niet, panne van het computersysteem)
  • De datum en het tijdstip van de lezing.

 

Raadpleeg http://www.riziv.fgov.be voor meer informatie.