Opgelet, telefoonfraude treedt nog steeds op!

Opgelet, deze periode van gezondheidscrisis verhindert niet dat er telefoonfraude plaatsvindt… Integendeel, kwaadwillige personen aarzelen niet om van de situatie te profiteren.

 

Dit is de laatste oplichterij die ons werd gemeld :

 

Een vrouw belt oudere personen (senioren) op en doet zich voor als een medewerker van het Ministerie van Volksgezondheid onder het voorwendsel dat er een volledig dossier wordt aangemaakt dat nauwlettend zal worden gevolgd in verband met de Corona-pandemie.

De beller is geloofwaardig omdat deze regelmatig een naam en achternaam geeft. Deze persoon zegt dat de communicatie zal worden verbroken en vraagt de oudere persoon haar terug te bellen om haar dossier af te sluiten.

Dit terugbellen op een betaalnummer genereert echter exorbitante communicatiekosten.

 

Wees voorzichtig! Ter herinnering, communiceer nooit bankgegevens via de telefoon en controleer altijd de identiteit van uw beller.

U kunt bijvoorbeeld specifieke informatie over uw dossier vragen, zoals uw nationaal rijksregisternummer want mensen die voor de sociale zekerheid werken zijn altijd in het bezit van deze informatie.

Bel niemand terug op betaalnummers zoals 0903, 0907 of 0909…of met een voorvoegsel uit het buitenland.

Ook ter informatie: uw ziekenfonds heeft een algemeen nummer 02/733 97 40 en de directe nummers van uw adviseurs beginnen altijd met 02/743 16…

 

Neem de juiste reflexen aan door u te informeren op de website van de FOD Economie – afdeling telefoonzwendel:

 

 

Wat kunt u doen als u bent opgelicht?

 

Als u denkt dat u het slachtoffer bent geweest van een consumentenfraude, of als u een oplichterij vermoedt, rapporteer dan de feiten.